Αργυρούπολη 12-5-2004

 

 

Αρ. Πρωτ. …….196……

 

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ

 

 
 

 


ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠ.Ε.Π.Θ.

     ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ   

  Α/ΘΜΙΑΣ & Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ

ΑΤΤΙΚΗΣ

ΔΗΜΟΣ  ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

ΚΕΝΤΡΟ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ  ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

 

 Μπουμπουλίνας 3, Τ.Κ. 164 51

Τηλ.: 210-9959250-1, FAX: 210-9959251

e-mail: acee@otenet.gr

        Πληροφορίες: Γ. Φαραγγιτάκης

  Ν. Στεφανόπουλος

         

 
                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΘΕΜΑ: «Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελλάδας – Κύπρου ΧΡΥΣΟΠΡΑΣΙΝΟ ΦΥΛΛΟ»

 

Κατά το τετραήμερο 6 έως 10 Μαΐου πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο η δεύτερη συνάντηση εργασίας και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελλάδας Κύπρου «Χρυσοπράσινο Φύλλο». Έτσι, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση των εργασιών του προγράμματος για τη διετία 2003-2005.

Το «Χρυσοπράσινο Φύλλο» συντονίζεται από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης και λειτουργεί με επιτυχία από το 1994, όταν η σχετική πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών Γ. Φαραγγιτάκη και Χρ. Γεωργιάδη υποστηρίχθηκε από τα Υπουργεία Παιδείας της Ελλάδας και της Κύπρου, το ΥΠΕΧΩΔΕ, τους Δήμους Αργυρούπολης και Αλίμου. Συμμετέχουν σ’ αυτό Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Υπεύθυνοι Π.Ε., Σύλλογοι και Σύνδεσμοι γονέων, Δήμοι και φυσικά σχολεία σε διετείς διασχολικές συμπράξεις. Κατά την τρέχουσα διετία παίρνουν μέρος τα ΚΠΕ Αργυρούπολης, Ακράτας, Καλαμάτας, Καστοριάς, Σουφλίου, οι Υπεύθυνοι Π.Ε. Α/θμιας Εκπ/σης Α’ Αθηνών και Ευβοίας, οι Υπεύθυνοι Π.Ε. Β/θμιας Εκπ/σης Ευβοίας, Τρικάλων και Δ’ Αθηνών, οι Δήμοι Αργυρούπολης, Αθηνών, Πειραιώς, Νικαίας, Βούλας, Αγ. Δημητρίου, Τρικάλων, Ανθηδόνος, Ψαχνών και Καρύστου Ευβοίας, Ακράτας, Καστοριάς, Φιλιατρών, Ξάνθης. Τα σχολεία που συμμετέχουν ανά σύμπραξη είναι:

·                                                         4ο Γυμνάσιο Αργυρούπολης – Γυμνάσιο  Διανέλλου και Θεοδότου

·                                                         1ο Γυμνάσιο Αγ. Δημητρίου – Γυμνάσιο  Κωνσταντινουπόλεως

·                                                         Ζάννειο Πειραματικό Γυμνάσιο Πειραιά – Γυμνάσιο Μακεδονίτισσας

·                                                         11ο Γυμνάσιο Νίκαιας – Γυμνάσιο Αρχαγγέλου Λακατάμιας

·                                                         3ο Γυμνάσιο Τρικάλων – Β’ Περιφερειακό Γυμνάσιο Κλήρου

·                                                         1ο Γυμνάσιο Ξάνθης – Γυμνάσιο Αγλαντζιάς Λευκωσίας

·                                                         Γυμνάσιο Δροσιάς Ευβοίας – Γυμνάσιο Λατσιών Λευκωσίας

·                                                         Γυμνάσιο Ψαχνών Ευβοίας – Περιφερειακό Γυμνάσιο Πέρα Χωριού Νήσου

·                                                         2ο Εν. Λύκειο Αργυρούπολης – Λύκειο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’

·                                                         2ο Εν. Λύκειο Καστοριάς – Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα

·                                                         1ο Δημ. Σχολείο Αθηνών – Δημοτικό Σχολείο Λακατάμειας Ε’

·                                                         4ο Δημ. Σχολείο Βούλας – 3ο Δημοτικό Σχολείο Πάφου

·                                                         3ο Δημ. Σχολείο Ακράτας Αχαΐας – Δημοτικό Σχολείο Αραδίππου Β’

·                                                         3ο Δημ. Σχολείο Φιλιατρών – Δημοτικό Σχολείο Λακατάμειας Δ’

·                                                         2ο Δημ. Σχολείο Καρύστου – Δημοτικό Σχολείο Ποταμού Γερμασόγειας Β’

 

Στόχοι του προγράμματος είναι:

α)  Η δημιουργία στα παιδιά γνωστικών και αξιακών προυποθέσεων ώστε να έχουν θετικές στάσεις και συμμετοχικές συμπεριφορές στα ζητήματα της προστασίας της οικολογικής ισορροπίας, της βιωσιμότητας της ανάπτυξης και της ποιότητας της ζωής.

β)  Η ανάπτυξη παιδαγωγικού προβληματισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν και η  ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών για τα εκπαιδευτικά συστήματα και τις παιδαγωγικές πρακτικές.

 γ) Η ενδυνάμωση των ιστορικών εθνικών και πολιτιστικών  δεσμών  που συνδέουν τους δύο λαούς και η προώθηση σχέσεων φιλίας και συνεργασίας.

 

Η θεματολογία των σχολικών προγραμμάτων έχει να κάνει με τη λειτουργία και τη διαχείριση χερσαίων και υδατικών οικοσυστημάτων (π.χ. το δάσος, το περιαστικό πράσινο, η θάλασσα, το ποτάμι κλπ.), με το ενεργειακό, με τη ρύπανση από τις παραγωγικές δραστηριότητες και τις μεταφορές και με θέματα δομημένου περιβάλλοντος.

Αυτή τη χρονιά στο πρόγραμμα συμμετέχουν πάνω από χίλιοι (1000) μαθητές των 30 σχολείων και εκατό (100) εκπαιδευτικοί. Έγινε η επιλογή της θεματολογίας των συμπράξεων, τέθηκαν οι στόχοι και τα χρονοδιαγράμματα, συγκροτήθηκαν οι ομάδες εργασίας και άρχισαν να λειτουργούν οι περιβαλλοντικές ομάδες. Στο πρόγραμμα εφαρμόζονται οι αρχές της διεπιστημονικής θεώρησης, της βιωματικής προσέγγισης, του ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία, της ομαδικής εργασίας, του δημοκρατικού διαλόγου και της ανάπτυξης κριτικής σκέψης.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό πραγματοποιήθηκαν τετραήμερες προπαρασκευαστικές συναντήσεις εργασίας και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του προγράμματος στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Στην Ελλάδα η συνάντηση των εκπαιδευτικών των δημοτικών σχολείων έγινε από τις 18 μέχρι και τις 21 Δεκεμβρίου 2003 στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης σε συνδυασμό με επιμορφωτικό σεμινάριο για το εθνικό θεματικό δίκτυο «Βιώσιμες Πόλεις – Ποιότητα Ζωής». Η συνάντηση των εκπαιδευτικών της Β/θμιας φιλοξενήθηκε επίσης από το ΚΠΕ Αργυρούπολης σε συνδυασμό με σεμινάριο για το εθνικό θεματικό δίκτυο «Θάλασσα».

Η συνάντηση της Κύπρου πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία και σε άλλες πόλεις της μεγαλονήσου. Οι εκπαιδευτικοί της Β/θμιας εργάσθηκαν σε αίθουσα του ξενοδοχείου «Holiday Inn», στην αίθουσα συνεδριάσεων του Υπουργείου Παιδείας της Κυπριακής Δημοκρατίας, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λεμύθου, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Τροόδους και στα σχολεία του προγράμματος. Οι εκπαιδευτικοί της Α/θμιας εργάσθηκαν σε αίθουσα του ξενοδοχείου «Κλεοπάτρα» και σε σχολεία της Λευκωσίας, της Λάρνακας, της Λεμεσού και της Πάφου. Το πρόγραμμα σε όλες τις συναντήσεις εργασίας περιελάμβανε παράλληλες πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις καθώς και εξορμήσεις πεδίου. Έγιναν επίσης συναντήσεις εργασίας και προγραμματισμού της συνέχειας των επικεφαλής της ελληνικής αποστολής κ.κ. Γιώργου Φαραγγιτάκη και Νίκου Στεφανόπουλου με τους επιθεωρητές επιστημών του Κυπριακού Υπουργείου Παιδείας κ.κ. Νίκο Κωνσταντίνου και Γιώργο Ματσικάρη, καθώς και με τους Διευθυντές Β/θμιας και Α/θμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας της Κυπριακής Δημοκρατίας κ.κ. Σκοτεινό και Χόπλαρο. Γενική είναι η θετική εντύπωση και η ικανοποίηση και από τις δύο πλευρές για την επιτυχή πορεία του προγράμματος, που χαρακτηρίζεται από επιτυχία των στόχων του, συνέπεια στο χρονοδιάγραμμα, επιστημονική εγκυρότητα, παιδαγωγική επάρκεια και ενθουσιασμό στη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών. Αποφασίστηκε η διεύρυνσή του με συμμετοχή 40 σχολείων για την επόμενη διετία. Παράλληλα, η ελληνική πλευρά μεταφέρει στους αδελφούς μας Κυπρίους την εμπειρία και τεχνογνωσία για την ίδρυση και  λειτουργία Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Την επόμενη σχολική χρονιά θα ολοκληρωθούν οι εργασίες των περιβαλλοντικών ομάδων και θα ακολουθήσουν αμοιβαία εκπαιδευτικά ταξίδια 15μελών μαθητικών αντιπροσωπειών, που θα παρουσιάσουν τις εργασίες τους στις σχολικές κοινότητες και τις τοπικές κοινωνίες των τόπων φιλοξενίας.

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται συμπληρωματικά από πολλές πηγές, όπως οι προϋπολογισμοί Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που εντάσσονται στο 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, προϋπολογισμοί Δήμων, σχολικά προγράμματα 2ου ΕΠΕΑΕΚ, σχολικές επιτροπές, επιχορηγήσεις συλλόγων και συνδέσμων γονέων ή χορηγών και προσωπικές συμμετοχές. 

 

 

Ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ ΚΠΕ

 

 

 

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΑΡΑΓΓΙΤΑΚΗΣ