ΑΡΩΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Κ. ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΣΤΗ Β' Δ/ΝΣΗ Δ.Ε ΑΘΗΝΩΝ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 1998 – 1999
Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η γενική εικόνα σχετικά με την
εφαρμογή του καινοτόμου θεσμού της ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΉΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ στα σχολεία της Β' Δ/ΝΣΗΣ Δ.Ε
ΑΘΗΝΩΝ κατά τη σχολική περίοδο 1998-1999 μπορεί να χαρακτηρισθεί
ικανοποιητική .
Αν και η φετινή σχολική χρονιά ήταν από
τις πιο δύσκολες (εφαρμογή της εκπαιδευτικής
μεταρρύθμισης και δυναμικές αντιδράσεις των
μαθητών/τριών) είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι,
αρκετοί εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες κυρίως
των ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ανταποκρίθηκαν
στις διάφορες παροτρύνσεις και με πίστη στη
φιλοσοφία και τους στόχους της Π.Ε προχώρησαν στο
σχεδιασμό και στην πραγματοποίηση, προγραμμάτων
και άλλων δράσεων που εντάσσονται στο πλαίσιο
του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Η αξιολόγηση αυτών των δραστηριοτήτων,
αποδεικνύει για άλλη μια φορά τις δυνατότητες
της Ελληνικής Εκπαίδευσης, όταν υπάρχει
συνεργασία, πρωτοβουλία, ενεργός συμμετοχή,
δημιουργική παιδαγωγική παρέμβαση και κυρίως
ενασχόληση, με καυτά και επίκαιρα ζητήματα που
έχουν σχέση με την προστασία και βελτίωση του
περιβάλλοντος και κυρίως την κατανόηση των
σχέσεων ανθρώπου κοινωνίας και περιβάλλοντος.
Η συνεργασία με τους συναδέλφους μου
εκπαιδευτικούς ήταν εξαιρετική και ελπίζω να
συμβεί το ίδιο και στο μέλλον με όλους, όσοι
ενδιαφέρονται για την προώθηση και ενδυνάμωση
του θεσμού της ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
- είμαι απολύτως βέβαιος ότι το ΥΠ.Ε.Π.Θ γνωρίζει
πολύ καλά τις ανάγκες επιμόρφωσης των υπευθύνων
Π.Ε που έχουν σχέση με τη θωράκιση της Π.Ε, τόσο
στο θεωρητικό και εννοιολογικό μέρος όσο και στο
περιεχόμενό της και κυρίως στο μεθοδολογικό και
παιδαγωγικό της μέρος.
- επίσης είμαι απολύτως βέβαιος ότι το ΥΠ.Ε.Π.Θ
μπορεί να ανταποκριθεί στις παραπάνω
επιμορφωτικές ανάγκες με τα άριστα στελέχη και
τους εξαιρετικούς συνεργάτες που διαθέτει
.
η διάδοση όμως και η ανάπτυξη της Π.Ε δεν περνάνε
μόνο μέσα από την επιμόρφωση των υπευθύνων Π.Ε
αλλά κυρίως μέσα από τις δυνατότητες που τους
παρέχονται κατά την άσκηση των θεσμοθετημένων
καθηκόντων τους και του δημιουργικού τους έργου.
προτείνω λοιπόν, το ΥΠ.Ε.Π.Θ παραλλήλως με την
απαραίτητη επιμόρφωση των υπευθύνων Π.Ε, να
προχωρήσει αμέσως στη διερεύνηση και στην
αντιμετώπιση των προβλημάτων που αυτοί
αντιμετωπίζουν.
Συγχρόνως θα ήταν χρήσιμο, το ΥΠ.Ε Π Θ να
διατυπώσει εκ νέου και προς κάθε κατεύθυνση, την
πολιτική του και τη στρατηγική του για την πορεία
της Π.Ε στην ΕΛΛΑΔΑ, εν όψει του 2000 και της
εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που ήδη άρχισε να
εφαρμόζεται .
Θεωρώ ότι ο βασικότερος παράγων που δυσχεραίνει
και τον προσδιορισμό και κυρίως την επιλογή του
τρόπου εφαρμογής της Π.Ε στον ευρύ κοινωνικό
χώρο, (την τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση)
είναι η έννοια του περιβάλλοντος που είναι και εξ
ορισμού το σημείο αναφοράς της Π.Ε.
Το περιβάλλον ως έννοια πολύπλοκη, πολυσύνθετη
και πολυδιάστατη εμπεριέχει και ασάφειες και
αοριστίες . Παράλληλα είναι και πεδίο
ιδεολογικών, πολιτικών και κοινωνικών
συγκρούσεων.
Όπως είναι επόμενο οι παραπάνω ασάφειες,
αοριστίες και συγκρούσεις που έχουν σχέση με το
περιβάλλον, μεταφέρονται και
φορτίζουν το γενικό ιδεολογικό και φιλοσοφικό
πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Εκτός από το εννοιολογικό επίπεδο σύγχυση και
ασάφεια υπάρχει και στο μεθοδολογικό επίπεδο
αφού η προτεινόμενη μεθοδολογία δεν είναι
ξεκάθαρη και δύσκολα αφομοιώνεται.
Τελικά παρά το γεγονός ότι στην Π.Ε, μετά από
τόσα χρόνια, έχουν κατά ένα βαθμό διαμορφωθεί το
αντικείμενό, το περιεχόμενο, οι στόχοι και η
μεθοδολογία, εν τούτοις εξακολουθεί να υπάρχει
μία γενική σύγχυση η οποία είναι εμφανής τόσο στο
θεωρητικό επίπεδο όσο και κυρίως στους χώρους
υλοποίησης της Π.Ε.
Εις τα καθ΄ ημάς, έχουμε πλείστα όσα
παραδείγματα ότι αλλιώς αντιλαμβάνεται και
υλοποιεί την Π.Ε το υπουργείο Παιδείας, (αλλιώς οι
υπεύθυνοι Π.Ε - αλλιώς τα σχολεία – αλλιώς η
τριτοβάθμια εκπαίδευση) αλλιώς το υπουργείο
Περιβάλλοντος, αλλιώς το Υπ. Γεωργίας, αλλιώς η
τοπική αυτοδιοίκηση, αλλιώς το τεχνικό
επιμελητήριο, αλλιώς οι πρόσκοποι, αλλιώς οι
οδηγοί αλλιώς τα Γλυκά Νερά και αλλιώς η Κρύα
Βρύση κλπ .
Η ποικιλία των θεωριών, η συμπληρωματικότητά
τους, η ποικιλία των μεθοδολογικών προτάσεων και
η υγιής αντιπαράθεση και αμφισβήτηση όλων αυτών
φαίνεται ότι είναι το αλατοπίπερο της
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Αυτό που χρειάζεται και είναι απαραίτητο να
γίνει είναι η επεξεργασία και η αποσαφήνιση των
παραπάνω ώστε να προκύψει ένα γενικό κείμενο
κοινώς αποδεκτό ως εργαλείο εκκίνησης για αυτούς
που ενδιαφέρονται πραγματικά να ασχοληθούν και
να προσεγγίσουν το πολυσύνθετο πολυδιάστατο και
πολύπλοκο αντικείμενο της Π.Ε που είναι το πεδίο
των σχέσεων άνθρωπος – κοινωνία – περιβάλλον.
Γ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
- 14 – 15/10/1998 ΧΑΛΚΙΔΑ εισηγητής στο σεμινάριο
κινητικότητας του Ε.Ι.Ν – ΕΠΕΑΕΚ
- 31/10-2/11 1998 ΑΡΙΔΑΙΑ, εισηγητής στη συνάντηση
ομάδας υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- 7 – 8/11/98 ΝΑΥΠΛΙΟ εισηγητής στο σεμινάριο
κινητικότητας του Ε.Ι.Ν – ΕΠΕΑΕΚ
- 11–12 Νοεμβρίου1998 Ριζάρειος Εκκλησιαστική Σχολή,
οργάνωση και πραγματοποίηση επιμορφωτικού
σεμιναρίου Π.Ε και Σ.Ε.Π. Το παρακολούθησαν 80
εκπαιδευτικοί της Β΄ Δ/νσης Δ.Ε Αθηνών.
- 25– 27 Νοεμβρίου 1998 Κέντρο Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης Αργυρούπολης, εισηγητής στο
επιμορφωτικό σεμινάριο Π.Ε για 25 εκπαιδευτικούς
της Β΄ Δ/νσης Δ.Ε Αθηνών.
- 11-13 Δεκεμβρίου 1998 ΧΑΛΚΙΔΑ μέλος της οργανωτικής
επιτροπής του 3ου ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ
ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ της Ε.Ε.Φυσικών.
- 23 Δεκεμβρίου 1998 Κ.Π.Ε ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ συνάντηση
εργασίας θεματικού δικτύου “ΔΑΣΙΚΕΣ
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ-ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΠΙΟΥ
”.
- 28-31 Ιανουαρίου 1999 ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ παρακολούθησα
και ήμουν εισηγητής στο 8ο Πανελλήνιο
Συνέδριο Φυσικής .Θέμα της εισήγησης “ βασικές
αρχές και χαρακτηριστικά της Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης ”.
- 1-5 Φεβρουαρίου 1999 ΑΘΗΝΑ παρακολούθησα πενθήμερο
επιμορφωτικό σεμινάριο για τους υπευθύνους Π.Ε
που πραγματοποίησε το ΥΠ.Ε.Π.Θ
- 24 Φεβρουαρίου Κ.Π.Ε ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ συμμετοχή στη
συνάντηση εργασίας θεματικού δικτύου με θέμα “
ΑΕΡΑΣ-ΥΓΕΙΑ ”.
- 20 ΜΑΪΟΥ 1999 ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ συμμετοχή στην τελική
συνάντηση παρουσιάσεων εργασιών του διεθνούς
θεματικού δικτύου Π.Ε με θέμα “ ΑΕΡΑΣ-ΥΓΕΙΑ”.
- 26 ΜΑΪΟΥ 1999 ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ συμμετοχή στη συνάντηση
εργασίας και παρουσιάσεων προγραμμάτων του
θεματικού δικτύου Π.Ε “ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ –
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΠΙΟΥ”.
- 28 – 30 ΜΑΊΟΥ 1999 ΠΑΤΡΑ, εισηγητής στο συνέδριο με
θέμα “ τα προαιρετικά εκπαιδευτικά
προγράμματα στη σχολική εκπαίδευση ” που
οργάνωσε το Πανεπιστήμιο Πατρών.
- ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ – ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ
ΚΟΙΝΌΤΗΤΑ
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 1998
– 1999 εκτός από τις συναντήσεις μου με
εκπαιδευτικούς στο γραφείο της Π.Ε, επισκέφθηκα
αρκετά σχολεία και είχα καλή και εποικοδομητική
συνεργασία με εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες
σε θέματα που τους απασχολούσαν και είχαν σχέση
με τις δραστηριότητες των σχολείων, στο πλαίσιο
του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς και
μετά από πρόσκλησή τους παρακολούθησα σε πολλά
σχολεία τις τελικές παρουσιάσεις των
προγραμμάτων Π.Ε και διαπίστωσα προσωπικά την
ικανοποιητική και αξιοπρεπή προσπάθεια που
κατέβαλαν καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους για την
εκπόνηση αυτών των προγραμμάτων.
Επίσης παρακολούθησα ως εκπρόσωπος
της Β΄ Δ/νσης και αρκετές θεατρικές παραστάσεις
στα σχολεία, στο πλαίσιο του θεσμού των
πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Δ. ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΤΩΝ ΣXΟΛΕΙΩΝ.
Ακολουθεί σχετικός πίνακας:
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ
ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ |
ΠΙΝΑΚΑΣ
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ |
Συμμετοχή σε εσωτερικά δίκτυα |
- 2ο Γ. ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ
|
ΑΕΡΑΣ-ΥΓΕΙΑ |
2ο Γ. ΚΗΦΙΣΙΑΣ
|
ΑΕΡΑΣ-ΥΓΕΙΑ |
2ο Γ. ΠΕΥΚΗΣ
|
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ-ΑΠΟΚ/ΣΗ
ΤΟΠΙΟΥ |
2ο Γ.
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
|
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ-ΑΠΟΚ/ΣΗ
ΤΟΠΙΟΥ |
3ο Γ.ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
|
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ-ΑΠΟΚ/ΣΗ
ΤΟΠΙΟΥ |
Γ.Λ. ΠΑΛ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
|
ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ-ΑΠΟΚ/ΣΗ
ΤΟΠΙΟΥ |
1ο Γ. ΑΓ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
ΗΛΙΑΚΑ
ΣΧΟΛΕΙΑ |
1ο Γ. ΠΕΥΚΗΣ
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
ΔΑΣΩΝ |
1ο Γ. ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
ΔΑΣΩΝ |
3ο Γ. ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
ΔΑΣΩΝ |
4ο Γ. ΑΓ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
ΔΑΣΩΝ |
Διεθνή προγράμματα Π.Ε |
- 2ο Γ. ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
GLOBE- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ |
ΣΧΟΛΗ ΜΩΡΑΪΤΗ
|
GLOBE- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ |
ΕΚΠ/ΡΙΑ ΔΟΥΚΑ
|
GLOBE- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ |
ΓΥΜ. ΑΜΕΡ.
ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
GLOBE- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ |
ΓΥΜ. ΑΜΕΡ.
ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
ΝΕΟΙ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ |
Γ. ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ
|
S.E.M.E.P-UNESCO |
Εκδρομές στο πλαίσιο της Π.Ε |
- Γ. ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ
|
ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ-ΜΑΝΗ |
Γ. ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ
ΣΧΟΛΗΣ
|
ΛΕΥΚΑΔΑ-ΑΙΤ/ΝΑΙ |
Γ. ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ
ΣΧΟΛΗΣ
|
ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ |
Λ.ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ
ΣΧΟΛΗΣ
|
ΒΙΚΟΣ |
Γ.Λ ΠΑΛ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ
|
ΒΙΚΟΣ-ΑΩΟΣ |
Γ.Α' ΑΡΣΑΚΕΙΟ
ΨΥΧΙΚΟΥ
|
ΣΠΗΛΑΙΑ
ΔΥΡΟΥ |
Γ.Β' ΑΡΣΑΚΕΙΟ
ΨΥΧΙΚΟΥ
|
ΛΙΜΝΗ
ΠΛΑΣΤΗΡΑ |
2ο Γ. ΠΕΥΚΗΣ
|
ΛΙΜΝΗ
ΠΛΑΣΤΗΡΑ |
1ο Ε.Λ. ΝΕΑΣ
ΙΩΝΙΑΣ
|
ΛΙΜΝΗ
ΠΛΑΣΤΗΡΑ |
ΑΜ.ΚΟΛ.ΑΓ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
ΠΗΛΙΟ-ΒΟΛΟΣ |
>>
|
ΠΗΛΙΟ-ΒΟΛΟΣ |
>>
|
ΠΗΛΙΟ-ΒΟΛΟΣ |
>>
|
ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ |
>>
|
ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-ΚΛΕΙΤΟΡΙΑ |
>>
|
ΛΙΜΝΗ
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
>>
|
ΛΙΜΝΗ
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
>>
|
ΖΑΓΟΡΟΧΩΡΙΑ |
>>
|
ΒΙΚΟΣ |
>>
|
ΛΙΜΗ
ΚΑΡΛΑ ΠΑΓΑΣΗΤΙΚΟΣ |
>>
|
ΚΑΣΤΟΡΙΑ
- ΝΥΜΦΑΙΟ |
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ
|
ΛΙΜΝΗ
ΠΛΑΣΤΗΡΑ |
Επισκέψεις σε Κέντρα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης |
- 1ο Γ. ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΚΛΕΙΤΟΡΙΑΣ |
Γ. Λ. ΠΑΛ.
ΠΕΝΤΕΛΗΣ
|
Κ.Π.Ε.
ΚΟΝΙΤΣΑΣ |
2ο Γ. ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ
|
Κ.Π.Ε
ΜΟΥΖΑΚΙΟΥ |
2ο Γ. ΠΕΥΚΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
2ο Γ.
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
2ο Γ. ΑΓ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
1ο Γ. ΑΓ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
3ο Γ. ΑΓ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
5ο Γ. ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
1ο Γ. ΜΕΛΙΣΣΙΩΝ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
Γ. ΚΩΦΩΝ-ΒΑΡΗΚΟΩΝ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
3ο Γ. ΚΗΦΙΣΙΑΣ
|
Κ.Π.Ε
ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ |
ΛΥΚ. ΑΜΕΡ.
ΚΟΛΕΓΙΟ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
|
Κ.Π.Ε
ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ |
1ο Ε. Λ. Ν. ΙΩΝΙΑΣ
|
Κ.Π.Ε
ΜΟΥΖΑΚΙΟΥ |
Προγράμματα κινητικότητας |
- 3ο ΓΥΜΝ. ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
|
|
1ο ΓΥΜΝ.
ΜΕΛΙΣΣΙΩΝ
|
|
Άλλα προγράμματα Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ |
- 1ο ΓΥΜ. ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
|
COMENIOUS |
4ο ΛΥΚ. Ν.
ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
|
>> |
Ε. ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Ακολουθούν οι πίνακες: