ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ, η Ομάδα Περιβάλλοντος του ΙΑΑΚ του ΕΚΚΕ μετά την έγκριση σχετικής πρότασης, ανέλαβε την οργάνωση και υλοποίηση προγράμματος που περιλαμβάνει:
α) Μεθοδολογία Κοινωνικών Ερευνών
β) Π.Ε.-Internet
Το σεμινάριο κατάρτισης διεξήχθη επιτυχώς από 25/9 - 8/10/97 στο Αετοπούλειο Πολιτιστικό κέντρο Δ. Χαλανδρίου και στο ΕΚΚΕ με τη συμμετοχή 24 εκπαιδευτικών (20 καταρτιζόμενων και 4 παρατηρητών). Η επιλογή τους έγινε βάσει και των κριτηρίων που περιγράφονταν στη σχετική πρόταση, με τη συνεργασία του κ. Γ. Κούσουλα, υπευθύνου Π.Ε της Β' Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Αττικής, η συμβολή του οποίου ήταν πολύτιμη στο σύνολο των διαδικασιών οργάνωσης και υλοποίησης του σεμιναρίου.
Οι εισηγήσεις πραγματοποιήθηκαν από τα μέλη της Ομάδας Περιβάλλοντος (Κ. Θεοδωρόπουλος, Κ. Σακελλαρόπουλος, Κ. Τσακίρη) καθώς και από τις ερευνήτριες του ΕΚΚΕ Μ. Θανοπούλου και Μ. Πετρονώτη και την τακτική εξωτερική συνεργάτιδα Α. Σιωνίδου.
Τα περιεχόμενα του σεμιναρίου είχαν διαρθρωθεί σε 5 θεματικές ενότητες και συγκεκριμένα:
Α) Γενικά - Στόχοι και Μέθοδοι της έρευνας
Β) Αναλυτική παρουσίαση της διαδικασίας υλοποίησης της έρευνας (Δειγματοληψία - Επιτόπια Έρευνα)
Γ) Ποιοτικές προσεγγίσεις στην έρευνα
Δ) Εισαγωγή - Επεξεργασία στοιχείων στον υπολογιστή και Βάσεις Δεδομένων
Ε) Internet και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Το παρόν τεύχος περιλαμβάνει συνοπτική παρουσίαση του περιεχομένου των εισηγήσεων και επισυνάπτεται το ημερολόγιο πρόγραμμά του.
Επίσης παρουσιάζονται τα πορίσματα που προέκυψαν από την αξιολόγηση του σεμιναρίου και επισυνάπτεται το ερωτηματολόγιο, το οποίο κλήθηκαν να συμπληρώσουν οι καταρτιζόμενοι εκπαιδευτικοί.
Η παρούσα έκδοση, πέραν του ότι καλύπτει τη συμβατική υποχρέωση του προγράμματος να παραχθεί έντυπο εκπαιδευτικό και ενημερωτικό υλικό, στοχεύει να συμβάλει στη διαμόρφωση πλαισίου αναφοράς των εκπαιδευτικών της Π.Ε σε σχέση με τη μεθοδολογία των κοινωνικών ερευνών και τη χρήση του Internet στα προγράμματα Π.Ε.
Η διανομή του υλικού σε όλες τις Νομαρχιακές Δ/νσεις Β' Βάθμιας Εκπαίδευσης φιλοδοξεί να συντελέσει στη διάχυση των βασικών γνώσεων μεθοδολογίας κοινωνικών ερευνών και χρήσης του Internet σε όλο το σώμα των εκπαιδευτικών, έτσι ώστε οι ασχολούμενοι με την Π.Ε. να περιλάβουν στα εκπαιδευτικά εργαλεία τους τη χρήση αυτών των γνώσεων για εμπλουτισμό και αναβάθμιση των προγραμμάτων Π.Ε.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
Στο παρόν τεύχος παρουσιάζεται συνοπτικά όλη η διαδικασία διεξαγωγής μίας κοινωνικής έρευνας κατά τη χρονική διαδοχή των φάσεών της.
Παράλληλα δίδονται ορισμοί διαφόρων θεμελιωδών εννοιών που χρησιμοποιούνται ευρύτατα στις κοινωνικές έρευνες, ούτως ώστε να γίνουν κατανοητές και να ενστερνισθεί ο καθένας το πνεύμα και τις βασικές αρχές που διέπουν τη μεθοδολογία των κοινωνικών ερευνών.
Οι σχεδιαζόμενες έρευνες, μπορούν να ταξινομηθούν, βάσει του κυρίως ζητούμενου που θέτουν ως στόχο τους, σε:
α) Διερευνητικές, όταν ο πρωταρχικός σκοπός είναι η ανίχνευση ενός ερευνητικού πεδίου για να προσδιορισθεί επακριβώς το ζητούμενο και να διερευνηθεί περαιτέρω,
β) Περιγραφικές, όταν βασικός στόχος είναι η αποτύπωση των χαρακτηριστικών μιας δεδομένης κατάστασης σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή,
γ) Πειραματικές, όταν αποσκοπούν στον έλεγχο διατυπωμένων υποθέσεων και η συλλογή των δεδομένων αποτελεί κριτήριο επαλήθευσής τους.
Σε κάθε μορφή έρευνας απαιτείται η συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών που θ’ αποτελέσουν το βασικό υλικό (πρωτογενές και δευτερογενές) της έρευνας με περαιτέρω επεξεργασία και αναλύσεις.
Οι πιθανές πηγές πληροφόρησης και ο τρόπος συλλογής τους ομαδοποιούνται σχηματικά στις εξής κατηγορίες:
![]() |
Ποιοτικές Προσεγγίσεις |
![]() |
Ποσοτικές Έρευνες |
![]() |
Βάσεις Δεδομένων |
![]() |
Αξιολόγηση Σεμιναρίου |
![]() |
Παράρτημα |