Κείμενο εργασίας (σε ψηφιακή μορφή)

Βαρουξή Χ.

Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα: Σχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων για παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Το παρόν κείμενο συνιστά μια προσπάθεια σχεδιασμού εκπαιδευτικών δράσεων για την εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην προσχολική εκπαιδευτική - παιδευτική διαδικασία. Βασικός στόχος της μελέτης είναι η δημιουργία εργαλείων και η αξιοποίηση υφιστάμενων δομών, υποδομών και υλικών προς την κατεύθυνση της γνωριμίας, εξοικείωσης και ευαισθητοποίησης γονέων, παιδαγωγών και παιδιών προσχολικής ηλικίας με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις αξίες ή αρχές. Δεδομένου ότι έχει διαπιστωθεί ένα γενικότερο έλλειμμα παιδείας και εκπαίδευσης για το νόημα, τη σημασία και το περιεχόμενο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ειδικότερα όσον αφορά την προσχολική ηλικία, κάθε προσπάθεια πλήρωσης αυτού του κενού καθώς και εμπλουτισμού των διαθέσιμων εργαλείων για την υλοποίηση των συναφών διακηρύξεων στο διεθνές και εσωτερικό περιβάλλον, αποτελεί μια θετική συμβολή τόσο σε επιστημονικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής. Προς την κατεύθυνση αυτή προσανατολίζεται και η παρούσα μελέτη.

Στο σημείο αυτό κρίνεται απαραίτητο να σημειωθεί ότι ο σχεδιασμός των εργαλείων που προτείνονται για την ένταξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην εκπαιδευτική - παιδευτική πράξη συνιστά ένα σύνολο πρωτότυπων ιδεών και προτάσεων που δεν απαντώνται στη συναφή βιβλιογραφία. Το κείμενο που ακολουθεί στο σύνολό του, διακρίνεται από τις πρωτότυπες ιδέες και προτάσεις που περιλαμβάνει, από τον προσδιορισμό του σταδίου της ηλικιακής ανάπτυξης του παιδιού στο οποίο επικεντρώνεται, τον ορισμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με τρόπο που να καθίσταται εύκολα αντιληπτός από τα παιδιά της συγκεκριμένης νοητικής ηλικίας, ως και την τυποποίηση σε ενιαίο ταξινομητικό σχήμα των κατηγοριών των εκπαιδευτικών δράσεων που προτείνονται, σε συνάρτηση αφενός με τα ανθρώπινα δικαιώματα που κατοχυρώνονται στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τα οποία εμφανίζονται σε κάθε προτεινόμενη δράση, αλλά κυρίως με την πρώτη ύλη που κάθε φορά απαιτείται για την εφαρμογή κάθε δράσης. Η μελέτη αυτή εξαιτίας του εφαρμοσμένου χαρακτήρα της απευθύνεται σε παιδαγωγούς, εκπαιδευτικούς και γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας που αποτελούν και την αναγνωστική ομάδα - στόχο της. Η χρησιμότητα της μελέτης δεν εξαντλείται βέβαια στο παραπάνω ελεύθερο αναγνωστικό κοινό αλλά μπορεί να αποτελέσει έναυσμα διαλόγου για τα θέματα που πραγματεύεται και να αξιοποιηθεί κατάλληλα από τα κέντρα επιτελικού σχεδιασμού, χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής και λήψης αποφάσεων για την εκπαιδευτική διαδικασία.

  • ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Βαρουξή Χ.
  • ΕΤΟΣ: 2003
  • ΣΕΛΙΔΕΣ: 51
  • ΓΛΩΣΣΑ: Ελληνική
  • ΝΟ.: 2003/07
  • DOI: https://doi.org/10.17902/ekke-WP-30-GR
  • ΤΥΠΟΣ: Κείμενο εργασίας (σε ψηφιακή μορφή)
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΛΙΣΤΑ