Στρατολόγηση» νέων από εξτρεμιστικές ομάδες ή πολιτικά κόμματα μέσω του ποδοσφαίρου

Aπό 1/6/2022 και μέχρι 30/9/2024 το ΙΠΕ/ΕΚΚΕ υλοποιεί ερευνητικό έργο με τίτλο «Combating youth DIcalizAtion: Building communities of toLEranCe combining fooTball with media and digital literacy», συνοπτικά DIALECT2, το οποίο αποτελεί συνέχεια και επέκταση προηγούμενου ερευνητικού έργου του ΙΠΕ/ΕΚΚΕ, καθώς περιλαμβάνει εξειδικευμένα ερευνητικά ερωτήματα που αφορούν τη «στρατολόγηση» νέων από εξτρεμιστικές ομάδες ή πολιτικά κόμματα μέσω του ποδοσφαίρου και ιδιαίτερα των νέων με ψηφιακές και μηντιακές δεξιότητες. 

Στη σύμπραξη συμμετέχουν οι Action Aid Hellas (Συντονιστής εταίρος), το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), η Action Aid Italy (Ιταλία), η Oltalom SA (Ουγγαρία), η Fond Football Friends ZA (Σερβία), η NorSensus Mediaforum (Νορβηγία), η Street football world GGMBH (Γερμανία) και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αμειβομένων Ποδοσφαιριστών (Ελλάδα) ως εταίροι του έργου. Φορέας χρηματοδότησης του έργου είναι η Ε.Ε. μέσω του Προγράμματος Erasmus+ Programme STRATEGIC PARTNERSHIPS (KEY ACTION 2) 101050782 -DIALECT2 - ERASMUS-SPORT-2021-SCP.

Αντικείμενο του έργου είναι η διενέργεια βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας με στόχο την διεύρυνση των επιπέδων ανοχής της διαφορετικότητας στις τοπικές κοινωνίες και την ενδυνάμωση των νέων των τοπικών κοινωνιών απέναντι σε φαινόμενα μίσους, ρατσισμού και εκδήλωσης ξενοφοβικών συναισθημάτων και στάσεων, ιδιαίτερα μέσα από τη μελέτη της εξοικείωσής τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα ΜΜΕ και τον ψηφιακό τους εγραμματισμό. Στόχος είναι η διερεύνηση της παραμέτρου της «στρατολόγησης» αυτής των νέων και η σύνταξη ενός οδικού χάρτη πολιτικών προς αποφυγή της μέσα από σχετική εκπαίδευση και ενδυνάμωση της συγκεκριμένης ομάδας πληθυσμού.

Το έργο προβλέπει την υλοποίηση των παρακάτω επιμέρους ερευνών:

 

  1. Βιβλιογραφική έρευνα γραφείου
  2. Ποιοτική έρευνα διερεύνησης αναγκών και αποτίμησης ψηφιακών δεξιοτήτων σε πληθυσμό νέων 12-17 ετών, είτε με την τεχνική της προσωπικής συνέντευξης, είτε με τη διενέργεια ομάδων εστιασμένης συνέντευξης.
  3. Ποιοτική έρευνα διερεύνησης αναγκών και ψηφιακών δεξιοτήτων των νέων 12-17 ετών, σε πληθυσμό προνομιακών πληροφορητών είτε με την τεχνική της προσωπικής συνέντευξης, είτε με τη διενέργεια ομάδων εστιασμένης συνέντευξης.
  4. Ποσοτική έρευνα σε πληθυσμό ενηλίκων που σχετίζονται με το πεδίο του αθλητισμού και του ποδοσφαίρου για τη διερεύνηση αναγκών και ψηφιακών δεξιοτήτων των νέων 12-17 ετών,
  5. Ποσοτική και ποιοτική έρευνα της αποτίμησης της επίδρασης των εκπαιδευτικών δράσεων του έργου σε πληθυσμό νέων 12-17 ετών.

Οι παραπάνω έρευνες υλοποιούνται ταυτόχρονα σε τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Ουγγαρία, Σερβία) μέσω των φορέων οι οποίοι συμμετέχουν στο έργο.  

Στο έργο συμμετέχουν (ομάδα έργου του ΕΚΚΕ): Τσίγκανου Ιωάννα (επιστημονικά υπεύθυνη), Βεζυργιάννη Κατερίνα (συνυπεύθυνη), Κονδύλη Δήμητρα, Βαρουξή Χριστίνα Σπυροπούλου Ναταλία, Τσεβρένη Μαγδαληνή, Μπουρλέσα Κατερίνα, Τσουπαροπούλου Εύα.   

Στο πλαίσιο του εν λόγω έργου πραγματοποιήθηκε τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο στο Όσλο της Νορβηγίας, από τις 28 έως τις 30 Ιουνίου 2023, το οποίο διοργανώθηκε από τον εταίρο του έργου NorSensus Mediaforum. Την κατάρτιση παρακολούθησαν 25 εκπαιδευτές που σχετίζονται με το πεδίο του αθλητισμού και του ποδοσφαίρου και εργάζονται σε δράσεις κοινωνικής ένταξης ευάλωτων κοινωνικά νέων στις τέσσερις χώρες που συμμετέχουν στο έργο. Οι στόχοι της κατάρτισης ήταν οι ακόλουθοι:

  • Βελτίωση των δεξιοτήτων των συμμετεχόντων όσον αφορά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση κατάρτισης σε νέους/-ες (που πρόκειται να εκπαιδευτούν στην επόμενη πιλοτική φάση του έργου) οι οποίοι/-ες ασχολούνται με το ποδόσφαιρο σχετικά με τον εγραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης και την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων.
  • Να δοκιμαστεί το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε από τον Νορβηγό εταίρο ως εργαλειοθήκη κατάρτισης Dialect2 και το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό κατάρτισης των 25 εκπαιδευτών διαδικτυακά για 3 περίπου μήνες
  • Να διευκολυνθεί η ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων των συμμετεχόντων σε θέματα νέων.

Το τριήμερο σεμινάριο παρακολούθησε η συνυπεύθυνη του έργου Κατερίνα Βεζυργιάννη διεξάγοντας μη-συμμετοχική παρατήρηση στο πλαίσιο του Πακέτου Εργασίας 4 και συγκεκριμένα του παραδοτέου «Ποσοτική και ποιοτική έρευνα της αποτίμησης της επίδρασης των εκπαιδευτικών δράσεων του έργου σε πληθυσμό νέων 12-17 ετών». Τα αποτελέσματα του τμήματος αυτού της έρευνας θα συμπεριληφθούν στην «Έκθεση επιμέτρησης αντικτύπου του έργου». 

Τα πορίσματα όλων των ερευνών θα παρουσιαστούν σε διεθνές συνέδριο με το πέρας του έργου.